Frågor & svar
Här hittar du svar på de mest frekvent ställda frågorna om våra produkter. Upptäck hur våra vinschar kan förenkla ditt arbete. Läs vidare för att få klarhet i allt du behöver veta.
Den vanligaste anledningen till att er nya byggvinsch inte vill fungera är att ni inte satt i ”Safety Interlock”-nyckeln och att den därför inte går igång.
Lyftvinschen levereras ihop med en liten nyckel som är fäst vid monteringskroken. Denna nyckel måste sättas in i den röda boxen ovanpå lyftvinschen. Först behöver skyddet tas bort och sedan sätts nyckeln i – då kommer lyftvinschen att starta.
Syftet med denna säkerhetsfunktion är att säkerställa att lyftvinschen är ordentligt fastgjord innan den används.
Den vanligaste orsaken till att en nymonterad vinsch inte fungerar är elektroniken. Dubbelkolla så att röd och svart batterikabel är monterad direkt mellan batteri och vinschen, samt att motorkablarna på Ninja-modeller också är monterade. Näste steg är att kontrollera batteriet eller batteribanken så att den inte är urladdad.
Nu fungerar det, va?
Har du problem med din trådlösa fjärrkontroll?
Den vanligaste anledningen är, tro det eller ej, att användaren glömt sätta i batterier eller att batterierna är dåliga. Det kan även vara att mottagaren får för lite ström eller störningar mellan sändare och mottagare.
Om du har en 2,4G-fjärrkontroll kan du testa att para sändare och mottagare igen för att se om det löser problemet. Gör så här;
1. Stäng av strömmen till mottagaren
2. Stäng av strömmen till sändaren (handkontrollen)
3. Sätt på strömmen till sändaren (handkontrollen)
4. Tryck och håll nere IN & UT-knapparna
5. Sätt på strömmen till mottagaren
6. Släpp IN & UT-knapparna – ett rött ljus syns på sändaren
7. Om inte – Tryck den gröna knappen på sändaren
8. Tryck antingen IN eller UT för att röra vinschen
9. Klart!
Se även manualen under punkt 7.
Dessa instruktioner kommer hjälpa dig att installera din hydrauliska Warriorvinsch. Vänligen notera att alla delar till det hydrauliska systemet säljs separat och medföljer inte vinschen – om det inte anges annat.
För vår JP-serie är ett lufttryck på minimum på 6 bar (87 Psi) nödvändigt för att styra free spool-funktionen.
För korrekta tryck och flöden vänligen kontrollera användarmanualen och överskrid dem ALDRIG.
Att parkoppla sändare med mottagare är en snabb och enkel grej. Titta på filmerna nedan som visar de olika modellerna.
Warrior EWX124 Wireless Remote Control Pairing
Warrior Trident Wireless Remote Control Pairing
Warrior WR1224 Wireless Remote Control Pairing
Det finns en mängd olika batterityper på marknaden idag och vissa passar bättre än andra för att driva en vinsch. Vi rekommenderar ett blybatteri av typen AGM med minst 650CCA.
AGM och Gelé är båda blybatterier men AGM är av typen ”Startbatteri” som är designat för att ge mycket kraft under korta stunder vilket behövs för startmotorer, bogpropellrar, vinschar osv.
Gelé är av typen ”förbrukningsbatteri” som är gjort för långa urladdningar och långa uppladdningar. Gel-batterier fungerar till vinschar, men AGM är bättre.
Lithium är inte att rekommendera då de ofta har en begränsning på hur mycket kraft de klarar att ge vid ett givet tillfälle. Denna begränsning gör att du inte kan driva tyngre laster som en vinsch är.
För att fungera optimalt rekommenderar vi att batteriet (eller batteribanken) är ansluten till fordonets generator när vinschen används. Detta gör att batteriet får laddning samtidigt som vinschen förbrukar ström vilket gör att batteriet inte laddas ur lika snabbt.
CCA är måttet på hur mycket ström batteriet kan ge vid ett och samma tillfälle. Du kan alltid byta ett startbatteri till ett batteri med samma eller högre CCA – men inte till ett med mindre.
CCA står för Cold Cranking Amps och beskriver antalet Ampere (A) som batteriet klarar att ge. När en startmotor är kall drar den mer ampere än när den är varm vilket kräver högre Ampere. Därav ”Cold” i namnet.
Deep Cycle Batteries (Starting battery) are built to directly power electric motors, heating elements, winches, compressors, fridges, information processors and other electrical devices. they are designed to allow repeated full ’dis-charging’ and charging without shortening the lifespan of the battery.
An ordinary lead-acid car battery is kept topped-up all the time by the car alternator and never runs flat. If it does – its life will be foreshortened significantly as it cannot survive being below 90% charge for very long. This is a trade-off in the form of CCA power instead.
Deep Cycle Batteries by contrast are built with heavier charge and discharge cycles in mind and can be used up fully / remain uncharged for longer periods of time with less deterioration and fewer adverse affects on the overall performance.
Generally a 3 figure number the ’Cold Cranking Amps’ (CCA) are the battery’s ability to throw plenty of power into the starter motor and engine first thing in the morning or otherwise from ’cold’.
The ’cold’ refers to when the engine is started from cold – e.g. the engine has cooled to below a few degrees celsius whilst the vehicle has been parked up.
A cold engine, as opposed to one that has just been running at optimum temperature, will take more energy to start and thus needs plenty of CCA from the battery. The reason for this is that the moving parts of the engine when cold encounter more resistance as they move against one another. Metal (or metal alloy blends), similar to most materials contract and become physically smaller / tighter when cold. The amount of contraction may only be a few thousandths of a millimeter but in a car engine where mechanical tolerances are very fine – it can make, especially in older vehicle designs, a big difference to the job the starter motor has to do.
Diesel engines typically need more CCA for example than petrol equivalents due to them being a much heavier design in general. Diesel engines require certain parts of the engine to be heavier / thicker walled than their petrol siblings and need more CCA to crank them over at startup- especially in winter!
An older car that struggles to start because the engine isn’t as free turning as a newer version simply needs a battery with 5-10% more CCA than the previous battery! More regular oil servicing will otherwise no doubt help…
PLEASE NOTE :
Your car can take a new battery with the same or more CCA but NOT less!
The charge that a battery holds can be likened to the usable amount of potential energy it has.
Similarly – to charge a battery is to increase that amount of energy to a certain extent so obviously a battery can be full or empty like a cup.
Ordinary Lead Acid batteries such as car batteries need to be regularly charged and kept topped up by the vehicle alternator to keep them working properly. If, for any reason the battery’s energy levels fall below a certain amount and stay there for prolonged periods of time – it will become unreliable. By contrast a mismatching alternator fitted by a bad mechanic will slowly ruin the battery by overcharging it.
Most types of battery, whilst charging will feel warm to the touch. This is quite normal. If the battery(ies) start to feel too hot to touch then there may be a problem. During charging, lead acid car batteries generate a by product called oxyhydrogen gas. Oxyhydrogen gas in great quantity in an enclosed space can explode when exposed to sparks, lit cigarettes and so on.
When most types of battery have overheated the chemical compounds inside will change due to them having been cooked. Generally the unit will at best be unusable – at worst will melt, deform or explode, often into flames. Smoke or vapors from overheated batteries can also be very toxic. It is generally a good idea to keep the area around charging batteries well ventilated especially older technology.
Do not couple up any type of battery charger to a battery unless you are certain the pair are suited. Some combinations e.g. using grandads old charger on your AGM battery will probably, if not definitely cook it.
The same applies to mobile phones and laptops etc.
För en snabbare och enklare montering av din vinsch har vi färdiga monteringsplattor som passar våra olika modeller. Nedan följer en guide för vilken modell som passar vilken modell så att säga;
- Samurai/Spartan 8000-12000lbs & 2500EN – Monteringsplatta IST600
- 17500lbs & 4000EN – Monteringsplatta IST200
- 20000lbs, 5250EN – 6000EN – Monteringsplatta IST640
- 95SDS – Monteringsplatta IST500
- 60SPS – Monteringsplatta IST60SPS
Alla våra Ninja-vinschar kommer kompletta med batterikablage (längre röd och svart) samt motorkablar (kortare röd och svart). Första gången du monterar vinschen behöver du först fästa de kortare motorkablarna mellan vinschmotorn och solenoidboxen och sedan montera batterikablarna.
Det är viktigt att du monterar den röda batterikabeln direkt mellan batteriets plus-pool och vinschens plus-pool samt att du monterar den svarta minus-kabeln mellan minus-poolerna.
De flesta vinschar i dessa storlekar används på fordon för att på egen hand ta sig ur kniviga situationer – därav ”recovery”.
Alla dessa, oavsett om det är 12V eller 24V, behöver kopplas till en batteribank med samma spänning (12V eller 24V).
Med våra vinschar i denna storlek medföljer ett nödstopp som du monterar på den röda plus-kabeln som går mellan vinschen och batteriet.
Den svarta minus-kabeln måste monteras mellan batteriets minuspool och vinschens minuspool för att skapa en bra krets.
Om kablaget är för kort och behöver förlängas så kan kabelarean (tjockleken) behöva ökas. Vi har färdiga förlängningar och hjälper dig gärna att räkna ut vilken area som behövs.
Om något väger 5 ton är det inte säkert att vinschen kommer behöva dra fem ton – saker som lutning, underlag och friktion påverkar den totala vikten. Alla vinschars dragkraft beräknas på en död vikt och de kan dra mer än dess klassning om vikten står på hjul.
Här kommer ett exempel på hur du räknar ut vilken vinsch du behöver;
Dragkraft = W*(Gr+CF)
W= Weight
GR= Grade Resistance
CF= Coefficent of friction
Om du t.ex. ska dra en last som står på hjul och som väger 5 ton uppför cement med en 30% lutning – vilken kraft behöver vinschen?
Dragkraft = 5 ton * (.288+.2-.5) = 2.44 ton – 3.94 ton
Se mer data nedan eller ring oss!
Ja. En vinsch kan användas för lyft men det är väldigt viktigt att en säkerhetsfaktor av 5:1 används – dvs att vinschen endast lyfter 20% av sin normala kapacitet. Vinschar är inte byggda för att lyfta och saknar ofta en del säkerhetsfunktioner som sitter på lyftvinschar.
Om du vill använda en vanlig vinsch för att lyft rekommenderar vi starkt att du tar bort free-spool funktionen på din vinsch så att den hängande lasten inte kan rasa ner över dig.
Och kom ihåg – vistas aldrig under en hängande last!